Betrouwbaar en bereikbaar openbaar vervoer is cruciaal voor de toekomst. Om reizigers uit de auto en in de bus of trein te krijgen moet er een uitgebreid, efficiënt en, niet te vergeten, comfortabel transportnetwerk zijn. De ov-beleving van de passagier begint bij het opstappunt. De kwaliteit en toegankelijkheid van de wachtomgeving zijn cruciaal voor een positieve ervaring.
Een goed ingerichte wachtruimte is licht en voelt veilig aan, is toegankelijk voor alle gebruikers en biedt comfort, beschutting tegen het weer. Een plezierige wachtomgeving zal de reiziger stimuleren om vaker de auto te laten staan, wat de stad toekomstbestendiger maakt.
In Gravesend (Kent, VK), ten oosten van Londen, is onlangs een belangrijk ov-knooppunt, de zogenaamde Bus Hub, onder handen genomen en compleet vernieuwd. Gravesend ligt aan de Thames en is van oorsprong een strategische plek met goede infrastructurele verbindingen. De hogesnelheidstrein heeft een reistijd van slechts 24 minuten naar St Pancras International station in Londen, en het naburige Dartford biedt verbindingen naar het Europese vasteland. Arriva runt hoofdzakelijk de lokale lijndiensten en Arriva’s Fastrack, een systeem voor snel busvervoer, biedt vanuit Gravesend snelle en frequente diensten met omliggende kernen.
Garrick Street ligt in het centrum van de stad op loopafstand van het treinstation. Tot voor kort was het een achterafstraat met drie verschillende bushaltes. Om de verbindingen tussen trein, bus en fiets te verbeteren, is dit vervoersknooppunt opnieuw ontworpen en ingericht door Kaner Olette, een lokaal architectenbureau, en de Waterman Group.
Een enorme transparante overkapping, toiletvoorzieningen en meer dan voldoende zitplaatsen zijn onderdeel van dit plan om reizigers beschut en comfortabel te laten wachten op hun volgende rit. Er is meer ruimte gecreëerd voor wachtende reizigers, zodat onder te kleine kappen schuilen verleden tijd is. De kilheid van baksteen en beton is geneutraliseerd door het toepassen van plaveisel in lichte kleuren en het toevoegen van veel groen in het straatbeeld. Door de speelse toepassingen van het meubilair wordt de strengheid van de ruimte doorbroken.
In het ontwerp is naast de donkerblauwe huiskleur van Fastrack als basis veel hout toegepast; een duurzaam en warm materiaal. Al het meubilair is op elkaar afgestemd voor een eenheid in het beeld. Naast diverse standaardelementen, heeft Streetlife speciaal voor de Gravesend Bus Hub de Groene Cirkelbanken gemodificeerd, zodat deze om de kolommen geplaatst kunnen worden.
Voor de verbeteringen aan Garrick Street vereiste Kent County Council Public Transport een wachtomgeving van hoge kwaliteit, die de hoogwaardige busdienst van Fastrack versterkt. Alle partijen hebben zich hieraan gecommitteerd en het resultaat mag er zijn! Een paar maanden na oplevering blijkt, dat de reizigers zeer tevreden zijn met de nieuwe Bus Hub. Men ervaart een fijne plek om te verblijven en voelt zich er veiliger in het donker.
De complete renovatie van Gravesend Bus Hub (kosten 2,5 miljoen pond) werd aangevangen in juni 2021, en is voor de zomer van 2022 gerealiseerd.